tirsdag 5. juli 2011

Og moralen er - gi ikke opp for tidlig

I vinter var det tidvis så kaldt at jeg hadde problemer med å holde temperaturen i drivhuset over null. Jeg klarte det rimelig greit i selve rommet, men jeg mistenker at gulvet var alt for kaldt. Når våren endelig kom var det flere av de største plantene, som stod nærmest veggene i drivhuset, som nektet plent å sette skudd. Hadde jeg vært trangbodd hadde jeg nok gitt dem opp og kastet dem for lengst, men de ble nå stående der, i pottene sine utover våren og forsommeren. Det var fortsatt grønt under barken nedover stammene, så jeg hadde et ørlite håp om at kanskje, kanskje. etterhvert var det stadig fler som begynte å sette skudd. Noen nede fra rota og noen godt oppover stammene. B. Maya og Salmon Perfection (begge favorittplanter) har derimot stått der, uten tegn til noe grønt, annet enn under barken. Til slutt stappet jeg begge 2 i hvert sitt hull i bakken og tenkte "De får stå der til høsten. Jeg slipper i hvert fall å grave dem opp igjen". Det var antakelig trusselen om å bli etterlatt ute til høsten som gjorde utslaget ;-) Nå plutselig er Maya full av små skudd og i dag fant jeg jammen meg et lite grønt skudd på Salmon Perfection også :-D

Litt barbering av tørre grener nå, så tenker jeg hun er i full gang igjen i løpet av sommeren. Om det blir blomstring i år, tviler jeg vel på, men de lever begge to og skal absolutt få en sjanse til å vise at de kommer tilbake og kan bli like flotte igjen om et år eller 2.

Ellers er det nå flere Brugmansia som så smått har begynt blomstershowet. Super Spot står på terrassen og har åpnet de 2 første blomstene i dag. Den deilige sitrusduften er nærmest bedøvende. Et par frøplanter gjør sitt beste for å vise seg fram, men det er litt for tidlig å si om de er noe å satse på.
- Den ene har doble blomster og ser ut til å få en ferskenfarge. Duften er litt babypudder-aktig, kraftig og litt søt. Dessverre ikke noe å ta bilde av ennå. Den hadde nemlig veltet i helgen, mens vi var borte og sneglene har forsynt seg grådig av de blomstene som var i ferd med å springe ut :-(
- Den andre er foreløpig enkel hvit, men med antydning til et skjørt til inne i blomsten. Mulig senere blomster blir mer fylt. Den er så høy at jeg har ikke fått luktet på den ennå. Må ha noe å stå på for å rekke opp :-O
- Den siste i denne omgang er foreløpig hvit enkel, med deilig duft.
Bilder og bedre beskrivelser kommer etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar